Onze visie

Op onze school zien we het volledige kind en teamlid.

Elk talent wordt ontdekt, gezien en gewaardeerd.

We gaan op zoek om elk kind en teamlid te laten schitteren.

Dit draagt bij tot het welbevinden van het kind en de teamleden.

We focussen ook steeds op groei.
We bekijken steeds waar we naartoe willen,
waar we nu staan en hoe we kunnen groeien.

Op onze school is iedereen welkom.
We dragen zorg voor elk kind alsof het ons eigen kind is.
Elk kind mag hier zijn wie hij/zij is en mag thuiskomen op onze school.

Samen groeien doen we steeds met alle betrokkenen.
Dialoog en respect zijn hier de belangrijkste voorwaarden.

De leerkrachten, ondersteuners, ouders en zeker het kind maken hiervan deel uit. Samen gaan we op zoek naar een plan op maat en stemmen we voortdurend af.

Zo werken we heel gedifferentieerd in de klas, in de zorgwerking en in samenwerking met CLB en ondersteuners.

Een growth mindset en “plustaal” zijn de ingrediënten waarmee we aan de slag gaan.

Kwaliteitsvol onderwijs gaat bij ons over wiskunde en taal, maar ook over leren leren, welbevinden, werkhouding, gedrag en sociale vaardigheden.

We waarderen steeds wat elk kind nu al kan en kijken hoopvol samen naar hoe we verder kunnen groeien. De focus ligt steeds op het eigen groeiproces, vergelijken met anderen doen we niet.

Evalueren, observeren en rapporteren doen we breed en geeft ons steeds info om verder mee aan de slag te gaan.
Een punt is nooit het einde, maar steeds het begin.

Kinderen krijgen bij ons Autonomie om mee te denken en beslissen, worden Betrokken bij  het klas- en schoolgebeuren.
Dit vraagt engagement en verantwoordelijkheid alsook zelfsturing. Deze factoren zorgen voor een verhoogde Competentie.

Op onze school is iedereen gelijkwaardig. Enkel de invulling van de taak is anders. Daarom spreken we van teamleden.

Respect is voor ons cruciaal en werkt in alle richtingen.
Van kind naar teamleden en omgekeerd.
Van ouders naar teamleden en omgekeerd.
Ook respect voor het materiaal op school is van belang.

Participatie vinden we belangrijk. Daarom investeren wij in een leerlingenparlement, schoolraad en oudercomité.

Zorgen voor elkaar doen we al vanaf de kleuters via menggroepen. In het lager werken we klas doorbrekend en neemt elk klas een extra engagement op.
Zo maken we samen school. ( speelplaatsmateriaal en vertrouwensleerlingen, meter/peter van het eerste leerjaar, organisatie refter, duurzaamheid op school, … )

We hechten veel belang aan de warme transities of doorgaande lijn.
De overgang van crèche of opvang naar de peuterklas, de overgang van kleuter naar lagere school alsook de overgang van lager naar secundair wordt steeds met veel aandacht aangepakt.

Nieuwe leerlingen krijgen ook de kans om te wennen aan de nieuwe school vooraleer ze effectief starten.

Onze intense samenwerking met het Vlerkje en de Vlerkopvang alsook de gedeelde visie over sommige zaken, maar vooral het delen van personeel zorgt voor een doorgaande lijn. Dit in het belang van onze kinderen op school.